
ELLENTMONDÓ AJÁNLÁSOK ÉS AZ ALKOHOLIPAR ÉRDEKEI
A Biden-kormány megbízásából készült tanulmány mellett egy másik jelentést is kértek, amelyet a National Academies of Sciences, Engineering and Medicine (NASEM) szakértői készítettek. Ennek nyomán a két jelentés lényegesen eltérő véleményre jutott: a NASEM szerint a mérsékelt – férfiaknál napi két, nőknél napi egy – alkoholfogyasztás egészségesebb, mint az absztinencia, noha elismeri, hogy a nők esetében így nagyobb az emlőrák kockázata. A panel több tagjának anyagi érdekeltsége is volt az alkoholiparban. Az iparág érthető módon inkább ezt a jelentést emelte ki, míg a Biden-féle tanulmány módszertanát és hitelességét támadta.
IRÁNYADÓK AZ ÚJ DIÉTÁS AJÁNLÁSOKBAN
Az USA új diétás irányelvei már azt hangsúlyozzák, hogy az a helyes, ha minél kevesebb alkoholt fogyasztunk, de részletes napi maximumot nem határoznak meg. A kutatás szerzője, Priscilla Martinez-Matyszczyk szerint viszont egyértelmű: az egészségtudatos döntés legfeljebb napi egy ital; ennek rendszeres túllépése jelentős egészségügyi kockázatot hordoz. Egy ital tipikusan 3,5 deciliter sörnek, 1,5 deciliter bornak vagy 45 milliliter égetett szesznek felel meg.
KUTATÓK, KOCKÁZATOK ÉS POLITIKAI HARC
A kutatásban kizárólag amerikai egészségügyi adatokat elemeztek, és azt vizsgálták, milyen összefüggés van az alkoholfogyasztás és a közvetlenül azzal kapcsolatba hozható halálozások, betegségek között. Már napi egy ital is jelentősen növeli a májcirrózis, a szájüregi, a nyelőcső- és emlőrák, valamint a balesetek kockázatát. Az egy italnál több alkoholt jelentő rendszeres fogyasztás fokozottan növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések, a daganatok, illetve a sérülések esélyét is.
Ennek következtében a túlzott alkoholfogyasztás társadalmi következményei messzire hatnak, hiszen nemcsak az egyén, hanem egész közösségek egészségét veszélyeztetik. Érdekesség azonban, hogy egy ital naponta a nőknél csökkentheti a cukorbetegség, illetve mindkét nemnél valamelyest a stroke esélyét, de már néhány nagyobb ivászat teljesen semlegesítheti ezt a „pozitív” hatást.
MIÉRT OLYAN NEHÉZ IGAZÁN OBJEKTÍVEN MÉRNI?
A kutatások abban is különböznek, milyen adatokat vizsgálnak: míg a Biden-féle tanulmány csak a közvetlenül alkoholhoz köthető betegségekre fókuszált, a NASEM a mérsékelten ivók teljes halálozási arányát vetette össze általánosságban, amelybe más kockázati tényezők is beleszámíthattak. Ennek következtében a mérsékelt alkoholfogyasztók csoportja sok egészségtudatos embert, valamint kevesebbet fogyasztókat is tartalmazott, ami torzíthatta az eredményt. Kutatók szerint semmi esetre sem érdemes egészségmegőrzésre alkoholt fogyasztani, mivel az egy italnál többel járó veszteségek számottevőek.
