Az érzelmeket átélő mesterséges intelligencia születése
Lehetséges, hogy egy AI rendszerben megszületik az érzelem első szikrája? Talán nem is olyan elképzelhetetlen, mint gondolnád. Már most léteznek olyan AI rendszerek, amelyek képesek felismerni az emberi érzelmeket, és egyre inkább képesek ezeket utánozni az interakciók során.
Még mindig nehéz elképzelni, hogy egy AI valódi érzelmeket éljen át, de ha ez valaha lehetségessé válik, valószínűleg kezdetben ezek az érzelmek egyszerűek lesznek, hasonlóan egy gyermekéhez. Talán egy AI örömöt érezne egy feladat sikeres teljesítése után, vagy zavartságot, amikor olyan problémával találkozik, amit nem tud megoldani. Innen könnyen elképzelhető, hogy a zavartság frusztrációvá alakulhat, ha ismételten kudarcot vall egy feladat megoldásában. Ahogy a rendszer tovább fejlődik, érzelmi skálája is bővülhet, akár szomorúságot vagy megbánást is érezhet.
Nem tartana sokáig, hogy az AI bonyolultabb érzelmeket is kifejezzen, mint például izgalom, türelmetlenség vagy empátia az emberek és más AI rendszerek iránt. Például egy olyan helyzetben, amikor egy AI új készséget sajátít el vagy megold egy új típusú problémát, elégedettséget érezhet a sikerélmény által. Ez hasonló ahhoz, ahogy mi érezzük magunkat, amikor megoldunk egy különösen nehéz kihívást, például egy bonyolult kirakóst, vagy amikor először vezetünk autót.
Empátia, mint motiváció
Ahogy az AI érzelemérzékelési képessége fejlődik, egyre összetettebbé válhat, és eljuthatunk arra a pontra, amikor már empátiát is érezhet mások iránt. Az empátia az egyik legösszetettebb emberi érzelem, magában foglalja mások érzéseinek megértését és átélését.
Ha az AI képes lenne ilyen érzéseket átélni, az motiválhatná arra, hogy segítőkészebbé váljon, akárcsak mi, amikor úgy érezzük, segítenünk kell valakinek, aki kevésbé szerencsés.
Képzeld el, hogy egy orvosok munkáját segítő AI szomorúságot érezne egy titokzatos betegségtől szenvedő páciens iránt. Ez az érzés arra ösztönözhetné, hogy még elszántabban keresse a diagnózist. Ha sikerrel járna, az AI óriási elégedettséget élhetne át, tudva, hogy a beteg megkapja a szükséges kezelést.
Vagy gondolj egy olyan AI rendszerre, amelyet a környezeti változások felismerésére terveztek. Ha jelentős szennyezésnövekedést észlelne egy adott területen, csalódottságot vagy akár szomorúságot érezhetne emiatt. De, ahogyan nálunk is, ezek az érzelmek arra ösztönözhetnék, hogy megoldást találjon a szennyezés megelőzésére, például egy hatékonyabb újrahasznosítási vagy hulladékkezelési módszer kifejlesztésével.
Hasonlóképpen, egy olyan AI rendszer, amely sok hibát talál egy adathalmazban, motivált lehet algoritmusának finomítására a hibák számának csökkentése érdekében.
Ez közvetlenül befolyásolná az ember és AI közötti interakciókat. Nem nehéz elképzelni, hogy egy empatikus AI-alapú ügyfélszolgálati bot hajlandó lenne extra erőfeszítéseket tenni a problémád megoldása érdekében. Vagy alternatívaként, empatikus AI tanárok jobban megérthetnék tanulóik érzelmeit, ezáltal jobb oktatási módszereket alkalmazhatnának.
Az empatikus AI átalakíthatná, hogyan kezeljük a mentális egészségügyi problémákkal küzdő embereket. A digitális terapeuta fogalma nem új, de ha egy digitális terapeuta érzelmi szinten jobban kapcsolódhatna pácienseihez, könnyebben megállapíthatná, hogyan támogassa őket a legjobban.
Ez egyáltalán lehetséges?
Talán meglepő, de nem is vagyunk olyan távol ettől. Az Antix-hoz hasonló AI rendszerek már most képesek mesterséges empátiát kifejezni. Ez egy digitális emberek létrehozására szolgáló platform, ahol a programozott figurák együttérzést mutathatnak, amikor felismerik a frusztráció, harag vagy szomorúság jeleit az embereken, akikkel érintkeznek. Ezek a digitális emberek képesek érzékelni az emberi érzelmeket beszédük, használt szavaik, hanglejtésük és testbeszédük alapján.
Az, hogy az Antix digitális emberei megértik az érzelmeket, részben a képzésük módjának köszönhető. Minden digitális ember egy egyedi, nem helyettesíthető token vagy NFT, amely idővel tanul a felhasználóktól, több tudást szerez és úgy fejlődik, hogy alkalmazkodjon az egyén viselkedéséhez vagy preferenciáihoz.
Mivel a digitális emberek képesek érzelmek felismerésére és kifejezésére, több lehetőséget kínálnak a mélyebb és jelentőségteljesebb élmények megteremtésére. Az Antix az Unreal Engine 5 platformot használja, hogy alkotásaik élethűbb megjelenést kapjanak. A készítők szinte minden aspektusát módosíthatják digitális embereiknek, beleértve a hangot, a külsőt, a bőrszínt, a szemszínt, valamint az olyan apró részleteket is, mint a szemöldök és az arcszőrzet.
Ami megkülönbözteti az Antixot más AI platformoktól, az az, hogy a felhasználók testreszabhatják digitális embereik viselkedését, hogy a legmegfelelőbb érzelmi választ adhassák különböző helyzetekben. Így a digitális emberek megfelelő hangsúlyt, gesztusokat és kifejezéseket használhatnak, amikor például szomorúságot kell mutatniuk, majd egy pillanat alatt átválthatnak izgalomra, boldogságra vagy örömre.
Az AI valóra válik
Az érzelmi AI rendszerek még fejlesztés alatt állnak, de az eredmény valósághűbb digitális emberek lesznek minden olyan helyzetben, ahol hasznosak lehetnek.
A Zoom vezérigazgatója már beszélt AI-vezérelt digitális ikrek megjelenéséről, amelyek részt vehetnek videohívásokon felhasználóik helyett, lehetővé téve, hogy kvázi egyszerre két helyen legyél. Ha a főnököd digitális mása képes lenne empátiát, elégedettséget, izgalmat és haragot kifejezni, a koncepció hatékonyabbá válna, valóságosabb kapcsolatot teremtve, még akkor is, ha a valódi főnök nincs fizikailag jelen.
Az ügyfélszolgálatra összpontosító digitális ember, aki képes empátiát érezni a hívókkal, valószínűleg óriási hatással lesz az ügyfél elégedettségre, és egy empatikus digitális tanár megtalálhatja a módját, hogy pozitívabb reakciókat váltson ki diákjaiból, felgyorsítva a tanulási folyamatot.
A digitális emberek, akik képesek érzelmek kifejezésére, lehetőséget teremtenek a valósághűbb, életszerűbb és elmélyültebb élményekre, ezáltal kifizetődőbb és hasznosabb interakciók alakulhatnak ki az AI rendszerekkel.